به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی ۱۸ خرداد ماه در مراسم آغاز عملیات فاز دیگری از آزادراه حرم تا حرم با بیان اینکه در حال حاضر طول شبکه آزادراهی کشور حدود ۲۲۰۰ کیلومتر است گفت: باید بتوانیم شبکه آزادراهی کشور را به ۵ هزار کیلومتر افزایش دهیم؛ حال اگر قرار است چنین تصمیمی بگیریم و شبکه حمل و نقل کشور را گسترش دهیم باید بپذیریم که دولت به تنهایی از انجام این کار بر نمیآید. اگر تصور کنیم نگهداری و احداث این حجم از آزادراهها، راههای اصلی، فرعی و روستایی از طریق منابع دولت امکان پذیر است تصور نادرستی است.
وی افزود: به عنوان مثال تنها برای نگهداری شبکه فعلی راه هاي کشور سالانه ۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم بنابراین اگر می گوییم ۳ هزار کیلومتر آزادراه دیگر باید در کشور ساخته شود، نگهداری آن به اعتباری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این حجم از کار را نمی توانیم از بودجه دولت تامین کنیم. اوایل انقلاب در ایران تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو وجود داشت که درحال حاضر این میزان حدود ۱۳ میلیون خودرو است و پیش بینی می شود این میزان تا ۲۰ سال آینده به حدود ۵۰ میلیون خودرو افزایش یابد. بنابراین باید تصمیم بگیریم که چهکار میخواهیم انجام دهیم.
آخوندی ادامه داد: اگر قرار است به بودجه دولتی تکیه کنیم و از بهرهبردار عوارض دریافت نکنیم کارها به کندی پیش میرود و کیفیت خدمات و توسعهدهی بسیار کاهش مییابد اما اگر میخواهیم توسعه داشته باشیم قاعدتا باید هزینه ساخت را به بخش خصوصی بدهیم و از هر کسی که از این راهها استفاده میکند عوارضی دریافت شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در حال حاضر امکان و ظرفیت ساخت این آزادراهها توسط بخش خصوصی و امکان سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث بخشی از آزادراه حرم تا حرم (سبزوار - نیشابور - مشهد) با مشارکت ۷۰ درصدی قرار گاه خاتمالانبیا و ۳۰ درصدی دولت در حال اجرا است گفت: باید سهم دولت را به ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش داد.
آخوندی ادامه داد: با توجه به رشد فناوری در دنیا اکنون در موقعیتی هستیم که باید علاوه بر توسعه اقتصادی ارزشها، میراث معنوی ایران را نیز بازآفرینی کنیم. مشهد مرکز تمدن خراسان بزرگ است و از دیرباز نقش بسیاری در رشد تمدن سرزمینمان ایران داشته است و از همه مهمتر به دلیل وجود حرم مطهر حضرت امام رضا در این شهر موقعیت مقدس و مذهبی نیز دارد. قاعدتا برای احیای این تمدن باید بتوانیم با فناوری های جدید این منطقه را بازتعریف کنیم.
نگاه ما به مشهد «تاریخی» است
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هیچگاه نگاهمان به مشهد نگاه به یک شهر نبوده و نیست بلکه نگاه ما باید تاریخی باشد اگر الان بخواهیم موقعیت خراسان کبیر را بازنگری کنیم باید به دنبال گسترش توسعه شبکه آزادراهها باشیم و آن را فراملی کنیم زیرا مشهد بخشی از آسیای میانه را تحت نفوذ خود داشته است از این رو بحث توسعه ریلی، هوایی و زمینی مشهد برای ما بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه توسعه شبکههای شرق – غرب اهمیت بسزایی دارند گفت: اگر اهمیت توسعه شبکههای آزادراهی بیشتر از شمال – جنوب نباشد کمتر از آن نیست. اگرچه ما بخش شمال – جنوب را نیز داریم.
امروز دوشنبه ۱۸ خرداد همزمان ۱۲۵ کیلومتر راه روستایی استان خراسان رضوی نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار خراسان رضوی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندار و مدیر کل راه و شهرسازی استان افتتاح شد./
نظر شما